
Skole-hjem samarbejde på Aalestrup Realskole
På Aalestrup Realskole, en privatskole med fokus på udskoling, er skole-hjem samarbejdet en central del af hverdagen. Vi tror på, at en stærk bro mellem skole og hjem er nøglen til elevernes trivsel og succes. Samarbejdet bygger på åbenhed, respekt og klare forventninger, hvor både skole, forældre og elever tager ansvar.
Skolens ansvar
Som skole etablerer vi rammerne for en konstruktiv dialog og sikrer, at samarbejdet hviler på tydelige mål og forventninger. Vi arbejder for at skabe et miljø præget af åbenhed, gensidig respekt og forståelse for alle parters roller.
Forældrenes ansvar
Forældrene spiller en aktiv rolle i at støtte elevernes læring og trivsel. Det indebærer deltagelse i skole-hjem samtaler, møder og sociale aktiviteter, både på klasse- og skoleniveau. Det er også vigtigt at holde sig opdateret via Forældreintra og skolens hjemmeside og bidrage til et positivt fællesskab.
Elevernes og forældrenes inddragelse
Et tæt samarbejde mellem hjem og skole giver eleverne en oplevelse af sammenhæng og støtte. Forældrene opfordres til at skabe gode relationer med hinanden og deltage i fællesskaber, der gavner klassens trivsel. Eleven inddrages aktivt, så de føler ejerskab over deres læring og udvikling.
Kommunikation og skole-hjem samtaler
Kommunikationen sker primært via Forældreintra, men vi er altid åbne for at tage samtaler pr. telefon eller mødes fysisk efter behov. Vi prioriterer, at både lærere, elever og forældre føler sig trygge og hørt under skole-hjem samtaler, der tager udgangspunkt i elevens trivsel og udvikling.
Fælles indsats for fællesskabet
Vi forventer, at alle parter bidrager til en positiv samarbejdskultur, hvor skolens værdier respekteres, og dialogen er åben og konstruktiv. Det handler om at støtte hinanden, finde fælles løsninger og sammen skabe de bedste rammer for elevernes faglige og sociale udvikling.
Dette samarbejde er fundamentet for at give vores elever de bedste muligheder for at trives og udvikle sig i deres tid på Aalestrup Realskole.